Modern sculpture
sculpturen om van te genieten
´Go with the flow´, ‘Elle est très belle!’, Astrid Huisman – Biemans maakt modern sculptures die een aangenaam en eigentijds levensgevoel bemiddelen. Comfort en levenslust worden afgewisseld met ernst en introspectie. Huisman – Biemans schept personages die je graag om je heen hebt, gewoon omdat je er vrolijk van wordt. Maar ook omdat de evenwichtige compositie een rustpunt kan betekenen in een hectische omgeving. De beelden zijn monter en onderhoudend.
‘Elle est très belle!’, bijvoorbeeld, een bijna levensgroot beeld (1.64 m. hoog) van een vrouw die op het punt staat om te vertrekken. Ze heeft haar hoofd verwachtingsvol opgeheven en draagt een mooie, grote tas. Wanneer je het beeld op de rug bekijkt, zie je haar prachtige dikke vlecht, een teken van de grote vaardigheid van Huisman – Biemans. Het beeld is van brons en toch zou je de vlecht even aan willen raken, zo levensecht is het haar. ‘Catwalk’, is één van de nieuwste creaties van Huisman – Biemans. Het verbeeldt een lopende vrouw. Zij heeft een opgeheven hoofd en draagt een wijde mantel over een korte speelse jurk. Terwijl zij loopt, wuift het kledingstuk golvend naar achteren alsof de wind ermee speelt. Het levendige spel van de mantel benadrukt de gedachten van de vrouw.
Met een knipoog naar de Japanse cultuur
Het is interessant om na te gaan welke elementen de stijl van de beelden van Huisman – Biemans bepalen. Dat is op de eerste plaats de stevige compositie die het kader vormt voor de verhalen die de personages aan de hand van attributen vertellen. De heldere tekening van haar werken en de lijnen die de lange benen van de vrouwen trekken, nijgen naar abstractie. Met grappige en ontroerende details wordt vervolgens de persoonlijkheid en het karakter van het personage ingevuld. Een zonnebril, een wuivende jas, een afgezakte kous, een ballon een paraplu. Het zijn de attributen van een leven vol plezier, waarin desalniettemin wordt nagedacht. De personages mijmeren. Zij hebben een bewogen leven, waarvan één specifiek werd vastgelegd. De combinatie van de strakke, weloverwogen vormgeving en het luchthartige verhaal maken Huisman – Biemans modern sculptures tot wat zij zijn.
Naast de weloverwogen compositie speelt de kennis en interesse van Huisman – Biemans van de mode een rol. Het gaat niet om de kleding zelf, maar om de betekenis ervan. Dat zie je aan de uitgewerkte details. De kittige laarsjes, de manier waarop een rokje klokt, het werkzame contrast van het strakke jurkje en de zwierende jas, uit al die details spreekt het belang dat kleding heeft. Toch is mode slechts in uitzonderlijke gevallen het hoofdmotief van de sculptuur. In ‘Top Hat’, bijvoorbeeld en ‘My favourite shoes’, beelden waaruit onmiddellijk ook de afstand blijkt die Huisman – Biemans tot het onderwerp heeft: mode is mooi, maar ook een aanleiding voor een grapje, voor humor.
De combinatie van verhalende elementen en abstractie, van aandacht voor frivoliteit en ernst leidt bijna als vanzelf tot een derde element dat de modern sculptures van Huisman – Biemans kenmerkt, een zekere interesse in de Japanse cultuur. Ze lijkt met een knipoog iets van de Japanse levensfilosofie, van Boeddhisme en Shintoïsme, op haar beelden over te brengen. Zoals de vrouwelijke personages introspectie met levenslust combineren lijk een beetje Zen. Het leven is kort en niet altijd gemakkelijk, wat een belangrijke reden is om van het moment te genieten. Dat de Japanse cultuur de aandacht heeft van de kunstenaar blijkt niet alleen uit het levensgevoel dat zij verbeeldt. Ze heeft ook een grote interesse van de sumi-e tekentechniek die zij vaardig hanteert. Sumi-e is een puntige tekentechniek waarbij in inkt in één enkel gebaar een krachtig beeld wordt neergezet. Het gaat om de verwondering over de penseelstreek en de nuances van een vlek.
Brons
Het grootste deel van het oeuvre van Huisman – Biemans bestaan uit bronzen sculpturen. Brons is een sterk en duurzaam materiaal. Het is een klassiek materiaal dat al eeuwen lang voor binnen- en buitenbeelden wordt gebruikt. In de moderne kunst heeft het een heel eigen plek gekregen, niet in het minst vanwege de manier waarop het materiaal kan worden bewerkt. Huisman– Biemans speelt graag met de verschillende mogelijkheden om het brons te patineren. Meestal hebben haar modern sculptures een mat en donker patina. Als contrast zijn de details van kledingstukken en attributen, zoals de schoentjes met hakken of handschoenen lichter. Het patina is lichtgroen met sporen van wit. De details van de beelden worden nu tastbaar en zichtbaar. Ze lijken levensecht zoals de vlecht van het beeld ‘Elle est très belle!’ of de plooien in de mantel van ‘Catwalk’.
Andere soorten werk en andere materialen
Huisman – Biemans maakt niet alleen bronzen beelden. Ook tekeningen nemen een belangrijke plek in haar oeuvre in. Soms gaat het om voorschetsen voor haar beelden, vaker zijn de tekeningen als zelfstandige werken bedoeld. In het laatste geval maakt zij gebruik van de eerder genoemde sumi-e techniek, die gebaseerd is op de verwondering voor de penseelstreek en de nuances van een vlek. Trefzeker en vol gevoel schetst zij personages en situaties.
Hoewel in de meeste tekeningen van Huisman – Biemans de zwarte lijn overheerst, werkt zij ook met kleur. Dit komt vooral uit haar mixed media werk (gemengde techniek op dibond met plexiglas) naar voren. Deze werken vormen een combinatie van collagetechnieken en kaligrafie. In haar herkenbare handschrift geeft zij situaties weer vol vrolijke en beweeglijke personages. De energie en levenslust spat er vanaf.
Haar sculptures in color tenslotte vormen de driedimensionale variant van deze tekeningen. Je zou ook kunnen zeggen dat het de kleurrijke pendanten van haar bronzen beelden zijn. Voor deze plastische collages modelleert Huisman – Biemans op een basis van resin met verf en papier. Details die in de bronzen beelden een extra uitdrukkingskracht krijgen door de behandeling van de huid en het patineren, worden in deze gemengde techniek door het kleurgebruik naar de voorgrond geschoven.
Werk in opdracht
Astrid Huisman – Biemans maakt ook beelden in opdracht. De persoonlijke verhalen van de opdrachtgever zijn in deze sculpturen verwerkt. Het werk wordt ook zorgvuldig ingepast in de omgeving. Een zeer bijzonder proces, wat kan leiden tot een onvergetelijk kunstwerk voor thuis of op kantoor.