Bronzen sculpturen
Elegantie, kracht en levenslust
In de afgelopen jaren heeft Astrid Huisman – Biemans een indrukwekkende reeks bronzen sculpturen gemaakt. Het gaat om een grote rij vrouwenfiguren met een markante uitstraling. ‘Go with the flow’ luidt de titel van één van deze beelden, ‘Sunny Girl’ een ander, en ‘My favourite shoes’. Het laatste werk verbeeldt een vrouw met aan de kenmerkende lange benen mooie schoenen. Trots kijkt ze naar het uiteinde van haar benen. Ze is blij en tevreden.
Mode als een uiting van genieten, is één van de motieven die met zekere regelmaat in het werk van Huisman – Biemans voorkomt. Het personage van de sculptuur geniet van het moment en is blij met het leven. Andere motieven die met zekere regelmaat in het oeuvre voorkomen zijn, boeken – lezen is dan een moment van introspectie, een moment waarop het personage alleen is en met plezier wegdroomt in het verhaal – of beweging. De aandacht voor beweging lijkt tegengesteld aan de verstilde momenten waarop het personage van zichzelf geniet. Toch zijn er overeenkomsten. Steeds benadrukt Huisman – Biemans een moment vlak voordat het personage een besluit neemt en in beweging komt. In ‘Catwalk’ bijvoorbeeld, een bronzen sculptuur van een vrouw met opgeheven hoofd. Haar mantel wuift in de wind waardoor duidelijk is dat de vrouw buiten loopt. ‘Elle est très belle! Is het beeld van een vrouw die weg lijkt te lopen, een grote tas aan de hand.
Als je de bronzen sculpturen wilt kenmerken, kom je uit op begrippen als elegantie, kracht en levenslust. Elegantie onder andere vanwege de mooie lange benen die lijnen trekken alsof ze getekend zijn. Deze benen dragen het lichaam, staan voor kracht en voortgaan, doorgaan met leven. De levenslust is gepaard aan eigenwaarde. Het gaat over trots, maar ook over genieten. Het verhaal achter de personages wordt weergegeven door de attributen die zij meedragen. Mooie schoenen, een tas, een paraplu, een ballon. De handgebaren versterken het gevoel dat de bronzen sculptuur oproept. Ook de haardracht van de personages is zorgvuldig gemaakt en uitgewerkt. Waar zou ze aan denken, dat meisje dat zo frivool haar benen strekt? Wat is de droom van die statige vrouw met die vele zomerhoeden op? De bronzen sculpturen van Huisman – Biemans stralen kracht en vreugde uit. Er is sprake van een luchthartige introspectie die prachtig past op dat zonnige of schaduwrijke plekje in het groen of in het interieur.
Een sterke combinatie van vorm en verhaal
Het is de moeite waard om na te gaan uit welke componenten Huisman – Biemans’ stijl bestaat en waarom de bronzen sculpturen zo eigentijds zijn. Dat heeft niet alleen te maken met de optimistische uitstraling van de beelden. Het komt ook door de ruimtelijke werking van de benen en armen van de figuren die lange lijnen trekken. Het zijn sterke elementen in de compositie die de ruimtewerking versterken en het handschrift van Huisman – Biemans naar de voorgrond tillen. Je kunt hieraan aflezen dat zij een klassieke kunstopleiding deed. De heldere tekening van de lange lijnen nijgt naar abstractie, een van de eigenschappen van moderne kunst. Denk maar aan een beeld als ‘Ambitie’ dat bestaat uit drie acrobaten die een ladder beklimmen. De ladder is een sterke vorm die de klimmers een helder kader biedt. Iets dergelijks gebeurt bij ‘Dearness’ een beeld waarin zes mensen naast elkaar zijn geplaatst. Je ziet de individuen die tegelijkertijd één silhouet vormen. De fascinatie van de kunstenaar voor beweging blijkt uit het koppel op de fiets vastgelegd in brons. Alles heeft vaart, niet alleen het vehikel, ook de kleding, het rokje en de ledematen van het stel.
Naast mode en beeldende kunst is er sprake van een derde element dat op de vormgeving en betekenis van de bronzen sculpturen van invloed is: Japan. Als je goed kijkt herken je in sommige werken de Japanse levensfilosofie, vaak een combinatie van het Boeddhisme en het Shintoïsme, de traditionele Japanse religie waarin natuurkrachten worden vereerd. Vooral de bronzen sculpturen die in de tuinomgeving staan lijken baat te hebben bij deze invloed. Zoals in Japan dierfiguren langs het water staan, zoals de kenmerkende kraanvogels, zo passen ook de vrouwen van Huisman – Biemans in die omgeving. Zij staan als het ware evenals kraanvogels voor lang leven en geluk. Denk aan de introspectie, een beetje tijd en aandacht voor jezelf, maakt de omgang met de omgeving veel gemakkelijker.
Brons
De keuze om de tuinbeelden in brons te gieten is klassiek. Het materiaal is sterk en duurzaam zodat het uitstekend in alle weersomstandigheden buiten kan staan. Binnen vormt het een mooi contrast met meubels en bewerkte wanden. Maar belangrijker voor een kunstenaar is de manier waarop het materiaal, het brons zelf, bewerkt kan worden. Huisman – Biemans speelt vooral met de verschillende mogelijkheden om het brons te patineren. Meestal hebben haar bronzen sculpturen een mat en donker patina. Als contrast krijgen de details van kledingstukken en attributen, zoals de schoentjes met hakken of handschoenen een lichter patina. Het is lichtgroen met sporen van wit. De details van de beelden die met grote gevoeligheid zijn uitgewerkt, worden daardoor tastbaar en zichtbaar, levensecht zoals de vlecht van het beeld ‘Elle est très belle! ’, de plooien in een rokje of de duimafdruk op de blote rug van ‘Sunny Girl’ die de schouderbandjes van haar jurk over haar schouders laat zakken. Je zou de beelden aan willen raken.
Andere soorten werk en andere materialen
Huisman – Biemans maakt niet alleen bronzen sculpturen en tuinbeelden. Zij maakt ook tekeningen, onder andere in de sumi-e techniek. Deze werd ontwikkeld in Japan. Sumi-e is de verwondering over de nuances van een penseelstreek. Er wordt gebruik gemaakt van de rijkdom van een vlek. Meestal zijn deze tekeningen als zelfstandige kunstwerken gemaakt. Je kunt er haar sculpturale werk echter wel in terugzien.
Hoewel in de meeste tekeningen van Huisman – Biemans de zwarte lijn overheerst, werkt zij ook met kleur. Dit komt vooral uit haar mixed media werk (gemengde techniek op dibond met plexiglas) naar voren. Deze werken vormen een combinatie van collagetechnieken en kaligrafie. In haar herkenbare handschrift geeft zij situaties weer vol vrolijke en beweeglijke personages. De energie en levenslust spat er vanaf.
Haar sculptures in color tenslotte vormen de driedimensionale variant van deze tekeningen. Je zou ook kunnen zeggen dat het de kleurrijke pendanten van haar bronzen beelden zijn. Voor deze plastische collages modelleert Huisman – Biemans op een een basis van resin met verf en papier. Details die in de bronzen beelden een extra uitdrukkingskracht krijgen door de behandeling van de huid en het patineren, worden in deze gemengde techniek door het kleurgebruik naar de voorgrond geschoven.
Werk in Opdracht
Astrid Huisman – Biemans maakt ook beelden in opdracht. De persoonlijke verhalen van de opdrachtgever zijn in deze sculpturen verwerkt. Het werk wordt ook zorgvuldig ingepast in de omgeving. Een zeer bijzonder proces, wat kan leiden tot een onvergetelijk kunstwerk voor thuis of op kantoor.